Avaluar i aprendre, un únic procés

Neus Sanmartí Puig
TEMA: Educació en competències, Tècniques d'estudi
COL·LECCIÓ: Recursos educatius
SÈRIE: El Diari de l'Educació

MOSTRA GRATUÏTA NOTA DE PREMSA

15,00

SKU: 80183 Categoria: Etiqueta:

Descripció

Els docents, podem promoure que l’alumnat estigui més interessat a aprendre i no tant en la «nota»? Ens podríem imaginar tot un curs sense donar cap «nota» i només al final consensuar una qualificació? Potser és un desig que molts tenim i que, si volem que esdevingui realitat, ens demana reexaminar a fons el sentit i la pràctica de l’avaluació.

Aquesta revisió parteix de l’assumpció que la funció fonamental de l’avaluació és regular tot el procés d’aprenentatge, és a dir, centrar la seva força en un bon feedback, que ajudi l’alumnat a prendre bones decisions per identificar què ja fa prou bé i com pot vèncer els obstacles que van sorgint. Condicions necessàries són el canvi en l’estatus de l’error, a fi de percebre’l com a quelcom normal i el punt de partida per aprendre, i passar el protagonisme de l’avaluació a l’alumat, atès que és ell qui ha de corregir-se, és a dir, trobar per si mateix els millors camins per reconèixer els encerts i avançar en la superació de les dificultats.

No cal dir que aquesta nova perspectiva del que tradicionalment hem entès per avaluar no es pot reduir a dir als alumnes que s’autoavaluïn, ja que, perquè ho facin autònomament, és necessari canviar molts més aspectes de la pràctica escolar. És una transformació que requereix temps, però, a mesura que es va interioritzant, l’avaluació passa a ser útil i gratificant per a tots, aprenents i docents.

Índex

Un llarg camí cap a una avaluació vista com a aprenentatge

1. Cap a una avaluació plantejada com a aprenentatge
Què entenem per una avaluació vista com a aprenentatge?
Per començar, quines concepcions ens cal replantejar sobre l’avaluació?
Què s’entén per avaluar?
Per què costa tant canviar el pensament i la pràctica de l’avaluació?
A tall de resum

2. L’autoregulació vista des del marc de l’avaluació formadora
Què s’entén per avaluació formadora?
Condicions perquè un aprenent es pugui autoregular
En resum

3. Per avaluar necessitem dades i documentar-les
Dades i més dades, però quines? Per a què?
Condicions per a una bona recollida de dades
Tipologies d’instruments per recollir dades
Entre la raó i la intuïció

4. Analitzar les dades per comprendre-les
Com puc entendre per què no ho entenc?
La concreció dels criteris d’avaluació
Instruments per a l’explicitació dels criteris d’avaluació
Aprendre a analitzar dades

5. La presa de decisions: feedback, feedback i més feedback!
Escollir entre el gra i la palla donant i rebent retroalimentació
Algunes idees per fer un bon retorn
El feedback entre iguals és possible
La presa de decisions per qualificar
La carpeta d’aprenentatge: instrument per a la presa de decisions
L’èxit en els aprenentatges depèn en bona part del feedback

6. Compartir l’avaluació amb les famílies és més que informar
Comunicar i dialogar enfront d’informar
Més enllà dels informes tradicionals
La suma dels informes de cada noi i noia és la seva biografia

Bibliografia

Fitxa tècnica

ISBN: 978-84-17667-69-6

Referència: 80183

Pàgines: 160

Enquadernació: Rústica, amb solapes

Característiques: 15 x 21 cm

També us recomanem…

Pin It on Pinterest

Share This